Waarom PBI Support


U herkent het ongetwijfeld, na jarenlang plannen bedenken komt het project eindelijk in de uitvoeringsfase. In een meestal vrij (te) korte fase worden de documenten opgesteld voor prijsvorming en wordt er een aannemer geselecteerd. Daarbij worden soms listige formules bedacht over de gunning, maar meestal is toch de prijs de grootste doorslaggevende factor.

Resultaat is dat men een verstandsverhouding krijgt die meestal is gefundeerd op contracten en geld, terwijl het wenselijker is om op basis van vertrouwen met elkaar om te gaan.

Voor de opdrachtgever is deze fase de belangrijkste van allemaal, immers is het papier geduldig maar de uitvoerder niet. Veelal wordt in deze fase voorbijgegaan aan het belang van de opdrachtgever en is men meer bezig met contractmanagement en risicobeheersing.

De ervaring van PBI Support is dat het venijn in de staart zit. Dit betekend dat als je de voorfase niet goed laat aansluiten op de eindfase, het project in matige kwaliteit zal worden gerealiseerd. Als resultaat is dat er aan het begin een mooie visie is gemaakt, maar dat eindresultaat een project staat waar veel compromissen in zijn gemaakt. Daarbij is de opdrachtgever meestal verheugd met het resultaat, maar eigenlijk nog verheugder is dat hij de eindstreep heeft gehaald.

De reden waarom PBI Support zich meer concentreert op het projectmanagement is omdat hier verbeteringen gedaan kunnen worden. De kracht van PBI Support is dat zij veel ervaring in de uitvoering hebben en daarmee het proces hier beter op kunnen inrichten.

De realiteitsfactor van het project zal daardoor beter aansluiten bij de opdrachtgever en de realisatiefase zal daarbij een stuk minder heftig zijn dan voorheen.

Iets wat PBI Support goed voor ogen hebben is dat de opdrachtgever een behoefte heeft en dat uiteindelijk aan deze behoefte aan voldaan moet worden, niets meer en niets minder.